Kuidas on see nii, et ... et enne kuulasin Chopini etüüde ja
valsse hea meelega. Lihtsalt hea meelega. Ilusad, kauni meloodiaga. Esitus oli
korrektne, süstemaatiline, kõigiti reeglite kohane. Ilmselt selline oli ka
inimene esituse taga, piinlikult täpne.
Ja siis ... ja siis kuulasin üht teist esitust. Needsamad
lood, samad etüüdid hakkasid korraga helisema hoopis teise kõlaga. Kõik
tertsid, heliredelid, akordid – kõik käigud muutusid elavaks. Iga noot sai
omale nime ja värvi. See on lihtsalt imeline, kuidas interpreedi nägemus ühe
heliteose osas võib olla totaalselt teistsugune teise nägemusest. Ometi ole
midagi pea peale pööratud – noot on ikka täpselt sama, helistik on sama, tempo
on ka enamvähem sama. Ja ikkagi on see nii.
Mulle tundub seal olevat tugev seos inimese enda omaduste ja tema esituse vahel. Selline nagu ta ise on, selline on heli, mida ta suudab pillist välja võluda.
Mulle tundub seal olevat tugev seos inimese enda omaduste ja tema esituse vahel. Selline nagu ta ise on, selline on heli, mida ta suudab pillist välja võluda.
Kui kuulasin oma vana CD-plaati Chopini etüüdidega kordi ja
kordi, tekkis mingi aja pärast kerge väsimus sellest korralikkusest, millega
neid esitati. Ainult see korralikkus oligi seal. Mingit muud kontakti ei
tekkinud.
Aga nüüd – nüüd on seal draama ja emotsioonid. Diminuendo'd ja crescendo'd väärivad oma nime. Valss
on keerutav, kerge ja lennutav – tõeline valss, just selline, nagu ma ise olen
ette kujutanud, aga pole kusagil varem kuulnud. Pianist on suutnud oma tantsu
klaveriklahvidele õhuliselt keerlema panna.
Nii nagu ilu on vaataja silmades, on see ka kuulaja
kõrvades.
No comments:
Post a Comment