Thursday, March 27, 2014

Moment – kaduva kassi lumm




Kõnnin rutakal sammul mööda tänavat, fotoaparaat kotiga kaasas. Hetkel pole aega, hetkel väga kiire, vaja käia ära punktis A ja B ja C. Küll pärast jõuab igasuguseid asju teha ja näha. 


Järsku näen üht motiivi – kui hea pildi siit saaks! Milline mõnus formaat, täpselt see, mis mul vaja, täpselt minu kaamera mõõtu. Milline valguse ja varju koosmäng! Paar toredat detailigi. Rõõmus leiu üle, jätan koha meelde ja tõttan edasi. Tagasiteel on kindlasti kaamera kotist väljas ja teen siin pildi, siis on aega rahulikult sättida.


Kui punktis A–C käidud ning tuldud teed tagasi marsin, kaamera kaelas ja laskevalmis, ei leia enam kuidagi seda kohta üles, mis enne mind vaimustunult tervitas. Uurin siit ja uurin sealt, käin edasi ja tagasi, kükitan, tõusen püsti. Ka pea viltu keeramine ei aita. Kui läbi kaamerasilma uurin, on tühjus. Mitte midagi enam pole. Kuhu kadus siis see moment ometi? Mis lummus mind enne valdas, kui siit mööda kõndisin? Miks seda enam pole? Ja miks, miks ma ometi ei teinud kohe seda pilti? Miks ma arvasin, et see kaader mind ootab kui tagasi tulen? Et ta on alles, ikka samasugune, istub paigal nagu hästi treenitud koer? Aeg on läinud ju edasi, valgus on muutunud, vahepeal olen näinud palju muud, ent selle koha lumm on kadunud. 


Kas see kõlab kuidagi tuttavlikult? Ilmselt nii mõnelegi küll. Ükskõik, kas linnatänaval või looduses, see moment on seal. On nagu kass, kes istub esimese varahommikuse kevadpäikese sillerdavas laigus ja ammutab endasse D-vitamiini, silmad hiilgamas. Ta pakub sulle võimaluse, ühe kaadri, täpselt kadreeritud, komponeeritud plaani ja kõnnib siis minema, järgmisse päikselaiku. Mõtlemise ajal, et oh, ma pärast teen, mul pärast aega, mul on praegu kiire, ta juba ongi läinud.


Järjest olen hakanud julgema, olen hakanud riskima, ükskõik, kui kiire mul parajasti on, annan ikkagi momendilummusele võimaluse ühe-kahe klõpsu näol. Sest see maailmaruum käib sabaga jõnksutades oma rada ja liigub kiiremini kui see buss, mille peale kiirustan. Ja kes teab, vahest jääks buss seekord nagunii paar minutit hiljaks?, ja ma jõuaksin ikkagi peale.

Need momendid tasuvad end ära tänulikkusega, mida pärast negatiivilt või positiivilt näen.  Järgmisel korral sealt möödudes vaatan ikka, et olla kindel, kas ma veel näen seal seda hiilgavate silmadega kassi, aga mitte kunagi.

Rahulolu ilmub mu näole, kui peoga üle kaamera tõmban. 





 

No comments: